14 august 2013

Bornholm, Bornholm, Bornholm

Ferien startede fantastisk med den skønne Far til Fire sang i højtalerne, da vi kørte ind på skovgrunden med vores lejede sommerhus. I området der kaldes for Dueodde og med træer hele veje rundt (lige et sted for Nala) boede vi i et fint lille sommerhus med kun de mest nødvendige ting, hvilket også var fint, for vi var der stort set kun om aftenen og til morgenmad. Herefter gik turen ud på opdagelser hver dag, så vi har fået set hele Bornholm!

Bornholm er en dejlig ø, men havde godt nok regnet med at, skulle bruge mere tid på at se de forskellige ting end vi gjorde, men det kunne jeg jo bare have tænkt mig til - øen er jo ikke særlig stor. En times kørsel var det længste sted væk, så det var ikke galt.

Vi havde kørt på nok en af sommerens varmeste dage, så da vi endelig kom frem stod resten af lørdagen på stranden. Herefter blev aftensmaden nydt på Restaurant Æblehaven i Snogbæk, hvilket var en stor succes. Vi spiste ude hverdag, så vi har smagt lidt af hvert. Æblehaven var super lækker, men til prisen synes vi, at man også kan finde andre steder der laver lige så god med til billigere penge. Men det var absolut en oplevelse jeg ikke vil være foruden.
Om søndagen var vi en tur i Gudhjem, hvor vi kort så byen og herefter tog et skib ud til Christiansø, hvor vi blev fulgt rundt af Søren Sillehoved (en foredragsholder, som virkelig kan fortælle levende). Hvis ikke vi havde været med ham rundt, så tror jeg ikke vi havde fået helt så meget ud af Christiansø som vi fik. Så hvis man skal der over (eller til andre turistattraktioner på Bornholm), så kan det anbefales at finde en dag, hvor han fortæller - de halvtres kroner var godt givet ud.
Mandagen gik med Hammershus, hvor vi også var ude og sejle fra Hammer Havn, så vi kunne se Hammershus fra vandsiden af.
Tirsdag var en lidt mere slap-af dag. Vi startede ud med rundvisning på en vingård - Vingården Lille Gadegård - og her fik drengene lov til at smage på de forskellige vine der blev fremstillet der. Bagefter var drengene ude og spille golf - Morten havde ikke prøvet det før - og vi piger tog en tur til Rønne imens og shoppede lidt.
Onsdag var vi hele dagen i Svaneke og så alle deres specialiteter. Om aftenen var vi på Hummer Hytten, for vi skulle jo prøve hummer. Jeg vil dog sige det sådan, at det aldrig bliver min yndlingsret. Men nu er det da prøvet.
Torsdag regnede det det meste af morgenen, så da det endelig holdte op, tog vi en tur til Døndalen og så vandfaldet. Blev måske lidt skuffet over størrelsen, men ok - vi er jo i Danmark.
Fredag skulle vi have ryddet op, så vi var klar til lørdag morgen, men vi nåede også lige forbi Røgeriet i Snogbæk og Dueodde Strand. Sandet og vandet her er virkelig lækkert.!

Helt generelt havde vi en skøn uge, som gerne kan gentages engang. Til den tid bliver det nok i september, så vi kan få lov til at plukke vindruer og trampe rundt i dem som man kun ser på film, når høsten sættes ind på Lille Gadegård.