19 december 2013

Efterårshygge på en vinterdag

- med varm kakao og ølkage…




Og så jeg jeg da også lige hygget mig lidt med nogle blade i stearinlysets skær. Vintertid/Juletid er en hyggelig tid, hvis man forstår at bruge den ordentligt.
Jeg har givet manden en pakkekalender, som består at 19 breve og 5 chokolader. I brevene har jeg så skrevet små ting til ham. Evt. hvor meget jeg elsker ham, at der står madpakke klar i køleskabet (dette måtte vise sig at være favoritten), skumbad og meget andet. I dag bestod den så af hygge med varm kakao og småkager, men da alle vores småkager var blevet spist, så lavede jeg en ølkage i stedet. Mums!
Jeg er stor tilhænger af nemme kager og jeg har i gennem årene lavet mange, men dette må da nok siges at være den nemmeste. Her får du opskriften - jeg har i anledningen af julen, brugt julebryg i stedet for dark ale.

500 g hvedemel
400 g brun farin
1 tsk natron
1 tsk stødt ingefær
1 tsk kanel
1 tsk stødt nelliker
1 dåse dark ale eller anden mark øl (eller julebryg)

Bland alle de tørre ingredienser sammen og tilsæt øl. Rør det godt til en ensartet dej. Hæld dejen i en rugbrødsform på 2 liter gerne beklædt med bagepapir. Sæt kagen i en kold ovn og tænd den derefter på 175 grader i ca. 1 time. Lad den herefter køle af på en rist og spis det med smør på.
Så er der kage!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)