12 februar 2014

Blekage

- uden bleer men med masser af smørcreme…







Jeg har jo lovet opskriften på min fine (efter min mening) blekage. Den blev lavet som en ble, da invitationen så sådan ud, men man kan lave den fuldstændig som man lyster. For eksempel så hedder den originale kage Mickey Mouse-kage. Så det er jo op til en selv.

Ingredienser (1 kage med ca. 20 stykker)
Bunde:
4 æg
4 dl sukker
3 dl hvedemel
2 dl kartoffelmel
4 tsk bagepulver
2 dl varmt vand

Fyld:
Hindbærmarmelade (eller din farvorit marmelade)
En portion smørcreme eller kagecreme

Smørcreme:
100 g smør
2,5 dl flourmelis
2-3 spsk mælk
lidt blå konditorfarve

Pynt:
Hvid krymmel i to forskellige størrelser

Fremgangsmåde:
Smør en lille bradepande (jeg brugte engangs) og drys med rasp. Pisk æg og sukker skummende. Bland hvedemel, kartoffelmel og bagepulver sammen og sigt det forsigtigt ned i æggesnapsen. Rør det varme vand i og fordel dejen i formen. Kagen bages i ovnen ved 175 grader i ca. 30 minutter.
Når kagen er bagt færdig skal den køles helt af på en rist. Herefter deles kages i tre lige store stykker.
På det nederste lag kommes marmelade og på det øverste lag en portion smørcreme eller kagecreme.
Jeg brugte smørcremen i samme blå farve som ovenpå, men det kunne have været meget fedt med en anden farve i midten. Smørcremen kunne bruges da jeg lavede kagen dagen i forvejen. Med kagecremen havde det ikke kunne lade sig gøre.

Så skal der pyntes. Først skærres de to nederste hjørner af til ben og herefter dækkes kagen med smørcreme. Til sidst skar jeg en lille kant ned i kagen som streger og inde i dem lagde jeg den lille krymmel. Den store krymmel lavede jeg som en sløjfe. Og done!! En kage som mange kan lide i begrænsede mængder, da smørcremen er meget tung. Men flot det er den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)