08 januar 2014

Franske flütes og italiensk durumbrød

- Barnedåbsforberedelser på højt plan...





Til barnedåben har vi bestilt italiensk/spansk pølsebord fra Kælderslageren i Silkeborg. Det glæder vi os rigtig meget til, og som tilbehør til dette skal vi have noget brød, hvilket jeg selv står for. Derfor er jeg nu igang med at afprøve nogle forskellige opskrifter for at finde ud af, hvilke der er de bedste.

Dagens to opskrifter var franske flütes og italiensk durumbrød - og begge er virkelig lækre. Tror aldrig jeg har lavet brød med den lækre midte som man kan se på øverste billede. Og så smager det FANTASTISK!!! Og så har jeg en svaghed for koldhævede, hvilket begge opskrifter er. Det gør det hele bare meget nemmere.

Hvis nogen vil gøre mig kunsten efter, så kommer opskrifterne lige her:

Koldhævede franske flütes - 3 stk.
740 g hvedemel
5 dl koldt vand
15 g gær
3 tsk. salt

Hæld melet i en skål (gem lidt til at drysse over). Hæld det kolde vand over og ælt det 8-10 minutter. Det er vigtigt, at dejen æltes godt igennem, så brug evt. en røremaskine. Dejen skal være elastisk.

Gæren smuldres, kommes i og æltes, til den ikke kan ses. Drys saltet i og ælt endnu 2 minutter. Dæk fadet med plastfilm og sæt det i køleskabet 5-6 timer. Jeg satte det ind natten over.


Tag dejen forsigtigt ud på melet bord. Den skal ikke æltes med løsnes fra skålens kant med en dejspartel. Skub dejen til et rektangulært stykke. Del den med en spartel i 3 længder, forsigtigt så luften ikke presses ud. 
Læg brødene på plade med bagepapir, sno dem en gang, så flyder de ikke ud på pladen. Drys mel over og lad dem hæve lunt til dobbelt størrelse, ca. 30 minutter. Et tip er, at dække pladen med en omvendt dyb bradepande. 
Skær 3 skråsnit i hvert med en skarp kniv. Sættes på næstnederste rille i forvarmet ovn ved 275 grader alm. ovn i 8 minutter. Derefter dæmpes varmen til 200 grader alm. ovn og bagningen fortsætter ca. 20 minutter. 
Afkøles på rist.


Koldhævet italiensk durumbrød - 1 stk. (det nemmeste og lækreste brød jeg nogensinde har lavet!)
15 g gær 
½ l vand 
200 g durummel 
1½ tsk. salt 
1 tsk. sukker 
400 g hvedemel 

Rør gæren ud i vandet og rør durummel, salt og sukker i. Tilsæt hvedemelet og rør, til dejen er ensartet. Dæk skålen til og stil dejen i køleskabet i 8-12 timer, f.eks. natten over. Hæld dejen ud på en bageplade med bagepapir, form den til et brød og drys med lidt durummel. Stil brødet i ovnen ved 250° og bag det i 8 min. Sænk temperaturen til 180° og lad det bage videre i 20 min.




Tak til Familien Journalen og dk-kogebogen for disse lækre opskrifter!!! Enjoy :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)