07 november 2013

Marengskys

- og jeg kan ikke få armene ned.







For første gang har jeg nu lavet perfekte marengskys - præcis som min mor lavede dem. Med en sprødhed på ydersiden og lækker karamel indeni.
Kyssene skal bruges til barnedåben, og jeg havde brug for lidt øvelse inden. Men efter at jeg har fulgt Cecilie Sofie Svenssons opskrift fra Sødt, Sådan!, så lykkes det i første forsøg. Derfor har jeg lidt svært ved at få armene ned i begejstring. Jeg lavede dem i lyseblå så de passer til barnedåben.

Opskriften er som følger - venligst lånt fra ovenstående bog.
4 store æggehvider (stuetemperatur)
180 g sukker
80 g flourmelis
1 spsk vaniljesukker

Tænd ovnen på 120 grader varmluft. Pisk hviderne stive, så de laver toppe, der kan stå selv. Det er vigtigt at skålen er helt ren og tør. Tilsæt sukkeret en spiseskefuld ad gangen i mens du pisker. Rør halvdelen af flourmelis og vaniljesukkeret i på samme måde. Når marengsmassen er helt glat og skinnende, vender man det sidste flourmelis og vaniljesukker i med en dejskraber. Dejen sprøjtes ud med en sprøjtepose/frysepose på to bageplader med bagepapir. Kyssene skal være 3 cm i diameter.
Sæt marengskyssene på de to midterste riller i ovnen og skru straks ned på 80 grader. Bag dem i en time og sluk derefter for ovnen og lad dem stå og tørre i ovnen til de er helt tørre (det tog cirka to-tre timer for mig).
Marengskyssene opbevares i lufttætte beholdere ved stuetemperatur.

Glæd dig. De smager fortryllende!

2 kommentarer:

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)