08 november 2013

Vaniljesmåkager

- Dem bliver man afhængig af!






Efter at have siddet og studeret CookieCrumbles blog, der er fyldt med lækre opskrifter, faldt jeg over nogle helt fantastiske småkager. Hun kalder dem Vanilla Biscuits men dem jeg har lavet opskriften efter hedder Amlys vanillekager. Jeg har nemlig lavet dem efter den originale opskrift fra Dr. Oetkers julehæfte nr. 8. Jeg lavede dem også sidste jul, så vidste at de ville være en succes at lave igen, da jeg så dem på CookieCrumbles blog. I kan se CookieCrumbles version her.

Og sandt nok, så blev de en succes - for jeg fik ikke dejen i fred for min mand, der nær havde spist det hele inden det var kommet ind i ovnen. Men jeg fik dog lavet en god lille stak alligevel.

Kunne du også tænke dig at gøre kunsten efter, så er opskriften her:
(ca. 150 stk.)
375 g smør
250 g sukker
2 æggeblommer
1 vaniljestang
1 tsk. vaniljesukker
1/4 tsk. hjortaksalt
500 g hvedemel

Rør smør og sukker sammen og tilsæt æggeblommerne. Hak vaniljestangen fint. Bland mel, vaniljesukker og hjortaksalt og kom den hakkede vaniljestang i. Ælt smør- og melblandingen sammen og lad herefter dejen hvile 30 minutter i køleskab (jeg kom til at lade den stå i køleskabet for længe, så den blev helt hård, så 30 minutter er passende).
Tril dejen i små kugler på størrelse med en 2 krone og tryk dem flade med en gaffel. Her er et godt tip, at duppe gaflen i mel i mellem hvert tryk, da de ellers hænger fast i gaflen.
Bag kagerne i 7-8 minutter ved 180 grader varmluft til de er gyldne. Afkøl på en bagerist og opbevar i køleskabet.

Jeg tror folk vil mene, at det er en julesmåkage, da den minder lidt om vaniljekranse uden "hullet". Men jeg har nu alligevel besluttet mig for, at vi også skal have disse til barnedåben.
Prøv dem - du vil ikke blive skuffet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg takker, bukker og nejer for kommentarer :)